Rynek Infrastruktury: Bałtycki Terminal Kontenerowy najwięcej spośród polskich terminali kontenerowych korzysta z transportu koleją…
Piotr Frąckowiak, intermodal manager BCT: Rok 2012 był bardzo dobrym rokiem dla Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. Całkowity przeładunek kontenerów wyniósł prawie 409 tys. TEU, co stanowi wzrost o 13% w stosunku do roku ubiegłego i jest kontynuacją wzrostowego trendu trwającego od 2009. Z uznaniem można spojrzeć także na łączny wynik wszystkich morskich terminali kontenerowych w Polsce, które już w listopadzie przekroczyły zakładany na cały 2012 r. poziom 1,5 mln TEU.
BCT osiągnął też rekordowy udział przeładunku kontenerów docierających do Terminalu koleją. Średnio wyniósł on prawie 42%, choć w niektórych miesiącach przekroczył nawet 50%, co jest doskonałym wynikiem zarówno na skalę polską, jak i europejską. Dynamika wzrostu przeładunków intermodalnych była nawet wyższa niż wzrost ogólnej liczby przeładowanych kontenerów, co świadczy o coraz częstszym wyborze kolei jako środka transportu kontenerów przez gestorów ładunku.
Czy 1 mln TEU dla Polski to dużo?
– Dobre wyniki BCT odzwierciedlają coraz lepszą kondycję transportu intermodalnego w Polsce. Posługując się ostatnimi danymi Urzędu Transportu Kolejowego za pierwsze trzy kwartały ubiegłego roku możemy wnioskować, że z końcem roku, ogólna liczba TEU przewieziona w ruchu intermodalnym przełamanie granice 1 mln. Choć w liczbach bezwzględnych jest to wynik daleki od rezultatów uzyskiwanych przez kraje z czołówki europejskiej tabeli, to jednak już zbliża Polskę do środka stawki. Z drugiej strony w kontekście nadrabiania wieloletnich zaległości i zaniedbań w dziedzinie transportu kolejowego jest to wynik, który może imponować. Warto przypomnieć że w roku 2010 wyniósł niewiele ponad 500 tys. TEU. Podwojenie tego rezultatu w 2 lata, przy wielu problemach z jakimi borykają się operatorzy i zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce, świadczy o ich ogromnej determinacji i zaangażowaniu w rozwój transportu intermodalnego w naszym kraju.
Średnio na ile TEU rocznie możemy liczyć w najbliższych latach?
W najbliższych latach kontynuowany będzie trend modernizacji i inwestycji w infrastrukturę kolejową większości terminali, a tym sam zwiększy się ich intermodalny potencjał. Przy odpowiedniej strategii biznesowej i uwarunkowaniach rynkowych, najprawdopodobniej przyczyni się on także do dalszego zwiększania się udziału przewozu kontenerów koleją w Polsce.